tiistai 29. syyskuuta 2009

Eyewitness leiri Turussa

Olin viikonloppuna Eyewitness leirillä Turussa. Lauantai meni agilityn ja paimennuksen merkeissä. Gimman kanssa en uskaltanut agilityyn vielä osallistua, vaikka ei enää ontunutkaan, joten menin sitten Mimmin kanssa. Sain myös ohjata Looxia, josta olin kovasti yllättynyt ja onnessani. Loox meni ihan kohtuullisen hyvin mun kanssa, mutta kaarrokset oli aika valtavat kun en osannut tarpeeksi ennakoida käännöksiä. Harmittavasti Looxin treenit loppuivat vähän kesken kun etujalan kynnestä alkoi tulla verta :-(. Onneksi ei mennyt pahasti eikä Loox sitä mitenkään varonut. Seuraavana päivänä kynsi olikin jo ihan hyvän näköinen. Huh, onneksi ei mun takia tullut pitkää taukoa Looxin agilityyn.

Sain myös kokeilla rataa Ainan kanssa. Hyvin seki lähti mun mukaan, vaikka ei tunne mua ollenkaan :-). Olipas aika makee koira! Muutama hylly meille kyllä tuli kun en ollut osannut ennakoida kohtien vaikeutta, mutta muuten meni tosi hienosti ja lujaa. Mä olin ihan puhki sen radan jälkeen :-D. Olihan se ratakin kyllä muistaakseni 33 estettä pitkä, mutta kun en muiden koirien jälkeen ollut yhtä puhki. Jotenkin se vaan vei musta mehut. Mutta mitäpä pienistä, kivaa oli kuitenkin!

Gimman kanssa iltapäivällä paimentamassa Klossnerien lampailla. Otettiin ensin kuljetusta välittämättä siitä juokseeko koira koko lammaslauman ympäri (mun takaa) vai ei. Minä kuljin edellä ja lampaat mun ja Gimman välissä. Meni aika kivasti. Toisella kerralla sitten oli tarkoitus saada koira kulkemaan tasapainopisteessä lampaiden takana. Mulla oli joku kepakko apuna, jolla löin maahan, jos Gimma yritti lähteä kiertämään laumaa mun takaa. Aika äkkiä se hoksas, että siellä mun vastakkaisella puolella on hyvä paikka. Olipas mukavaa :-)

Sunnuntaina menin uudelleen heti aamusta paimentamaan kun siellä oli paikkoja vapaana enkä tosiaan agilityyn uskaltanut osallistua. Nyt päästiin isommalle laitumelle, jossa oli vähän enemmän lampaita. Määrää en kyllä muista, mutta oisko ollut 6-8 kipaletta kun lauantaina niitä taisi olla vain neljä. Ekalla kerralla taas kuljetusta ja edelleen meni hyvin. Ei tarvinnut montaa kertaa kepakolla muistuttaa, että pitää siellä vastakkaisella puolella pysyä. Menin itse siksakkia ja Gimma aina hakeutui hyvin oikeaan paikkaan.

Toisella kerralla sitten saatiin ottaa jo pientä hakukaarta, vaikka ensin kouluttajat meinas, että ei vielä kannata. Mä olin siitä niin kovin pettynyt, joten antoivat sitten periksi :-D. Otettiin ihan ehkä 20 metrin päästä lähetystä ja hyvin Gimma lähti kiertämään ja meni rauhallisesti lampaiden taakse. Tässä kohden kyllä näytti siltä, että se jumitti sinne taakse eikä saa lampaita liikkeelle, mutta kyllä se ne joka kerta kuitenkin sitten sai. Gimmalla vaan tuli vähän kiire siinä vaiheessa kun lampaat lähti liikkelle ja lähti rynnimään niiden perään vähän liian lujaa ja tässä vaiheessa myös häntä nousi ylös. Ei onneksi kuitenkaan käynyt kertaakaan kiinni lampaisiin. Hakukaari vasemmalta onnistui hyvin, mutta oikealle en saanut lähtemään. Yritinkin sitä vain kerran ja Gimma kaarsi mun edestä tekemään kaaren vasemmalta.

Kylläpä oli mukava päästä käymään lampailla, vaikka siitä touhusta en yhtään mitään ymmärräkään :-). Solveig otti jonkin verran tuota touhua videolle, joten toivotaan, että sieltä saadaan jotain pätkää tännekin laitetuksi jossain vaiheessa!

Paimennuksen jälkeen mentiin tokoilemaan. Ryhmässä oli aika monta koiraa, joten ihan kamalasti ei ehditty mitään ottaa. Päivi katsoi vähän meidän seuraamista eikä se kuulemma näyttänyt kovin pahalta. Mun mielestä se on niin koomisen näköistä :-D. Otettiin myös hyppyä sekä ruutuun lähettämistä. Nämä molemmat meni hyvin. Ja mikä parasta, noiden vauhtiliikkeiden jälkeen Gimma ei alkanut ontua ollenkaan!!

Iso kiitos Jennille leirin järjestämisestä!! Kiitos myös leiriläisille, oli tosi mukava viikonloppu :-)

Eilen uskalsin lenkillä pitää Gimmaa irti eikä sekään enää tuonut ontumista takaisin. Ihanaa!! Ehkä me jo torstaina uskalletaan mennä ottamaan pikku aksaharkat :-)

Ei kommentteja: