perjantai 5. elokuuta 2016

Pohdiskeluja Daamin agilityn suhteen

Mä olen miettinyt syitä sille, miksi Daami ei etene itsekseen agilityradalla. Tämä korostuu varsinkin hypyillä. Olen tullut siihen tulokseen, että se on jollain tapaa sillä synnynnäistä ja luonnollista. Sehän pääsee ihan hirmu kovaa kun haluaa. Mun mielestä menee jopa lujempaa kuin Gimma kun pääsevät vapaana kirmailemaan. Osasyy on tietenkin ollut huono hyppytekniikka, mutta ei se kaikkea siltikään selitä.

Kotona se seruaa mua joka paikkaan. Kun vaihdan huonetta niin Daami seuraa perässä. Aina. Ja sekin vielä, että se ei tee itsenäisesti yhtään mitään. No okei, tuo oli ehkä vähän liioittelua, kyllä se lelua tuo heitettäväksi kun sitä tylsistyttää, mutta muuten ei tee itse mitään ratkaisuja. Jos lenkillä näkyy vaikkapa orava ja jos Daami sen huomaa ensin niin se kääntyy katsomaan Gimmaa, että hei mamma, tuolla ois orava! Ja jos Gimma reagoi siihen niin sitten reagoi myös Daami. Gimma-mamma on sen SUURI idoli. Katsoo koko ajan mitä se tekee. Ei tee itse mitään ennen kuin Gimma tekee. Uskon, että nämä kaikki vaikuttaa myös agilityyn.

Siinä on kyllä myös sellaisen juorukellon piirre. Kun Gimma innostuu syömään kaukana mun edessä esim. hevosen sontaa niin Daami tulee mun luo "kertomaan", että taas tuo äiti on pahanteossa. Se oikeesti tulee mun luo, eikä meinaa haluta liikkua eteenpäin. Joka kerta kun se näin tekee niin Gimma on pahanteossa, joko syömässä just hevosen paskaa tai sitten kaluamassa jotain metsästä löytämää luuta. Nämä molemmat on sellaisia asioita, mistä olen Gimmaa torunut. Daami on sellainen hassu tyttö, että se haluaa aina tehdä kaiken oikein, joten sitä taitaa ahdistaa Gimman pahat touhut kun sitähän on kielletty tekemästä noin. Daami ei ole ikinä koskaan syönyt hevosen paskaa, eikä mitään muutakaan kiellettyä metsässä. Jossain paskassa se on kyllä pyöriskellyt, mutta nämä tapahtuu aina sen verran kaukana musta, että en ole ehtinyt kertomaan, että noin ei saa tehdä. Tämä oikeintekemisen piirre kyllä näkyy myös agilityssa. Miten ihmeessä mä saisin tuosta itsenäisemmän? Ehkä se tulee ajan myötä, tai sitten ei...

Ei kommentteja: