tiistai 13. huhtikuuta 2010

Siksak-treenit

Koska sunnuntaina oli kisat niin otettiin tänään vain pikku treenit. Laitettiin puomilta meno mutkaputkeen, josta sitten 5 hyppyä siksakkina aika väljästi. Tätä sitten oli tarkoitus viedä valssaten, leikaten, sokkareilla ja kauko-ohjauksena edestä (tähän vähän tiivistettiin sivusuunnassa hyppyjä).

Mimmin kanssa ensin valssaten. Alun turhan varmistelun jälkeen alkoi toimit. Ja kun otin uudelleen niin menikin ihan älyttömän hyvin eikä mun tarvinnut juurikaan saatella hypylle päin. Se lukee kyllä niin hyvin noita valsseja ja lähtee suorittamaan hypyn itsekseen, vaikka mä olen jo ohjaamassa seuraavalle esteelle. Sokkareilla oli tosi vaikea viedä. En meinannut millään osata tehdä sokkaria tarpeeksi aikaisin. Taisi se sitten viimeisellä toistolla mennä ihan kivasti. Leikkaukset myös ihan kohtuulliset. Mä en vaan osaa sitä oikein! Mä tiedän, että niissä ei saa rynniä eteenpäin, mutta silti mä teen sen. Kohtuullisesti sain tuon kuitenkin onnistumaan. Ja mikä parasta, Mimmi mun kökköleikkauksilla kuitenkin tekee ne hypyt. Vähän hitaammin kyllä kuin valssatessa, mutta menee kuitenkin.

Kauko-ohjaus olikin aika kinkkinen juttu. Tässä ei otettu putkea ollenkaan, vaan jätettiin koira istumaan ekan hypyn taakse ja itse mentiin kauemmas vastaanottamaan. Menin ensin 3-hypyn taakse ja tämä onnistui heti ensimmäisellä kerralla. Vähän myöhässä oli kääntö 2-hypyltä, joten vaati aika tiukkaa ohjausta 3-hypylle. Seuraavaksi kokeilen 4-hypyn takaa, mutta sitä en vaan saanut onnistumaan. Tuli heti ensimmäisen hypyn jälkeen suoraan mun luo. Jonkun kerran tuota yritin, mutta kun ei onnistunut millään niin annoin sen olla. Lopuksi vielä 3-esteen takaa onnistunut suoritus. Jos totta puhutaan niin en ois uskonut, että edes noinkaan kaukaa saan sitä ohjatuksi kun ne esteet oli kuitenkin ihan eri linjassa. Eli tämä meni paremmin kuin olin uskonut :-)

Puomia ei otettu kokonaan kertaakaan. Otin useamman eri kerran pelkkää alastuloa häiriöllä. Ensimmäisellä kerralla varasti varmaan neljä kertaa peräkkäin ennen kuin tajusi, että siinä pitää pysyä vaikka mä teen mitä. Palkaksi pysymisestä pääsi aina putkeen. Ihanaa kun sen saa tekemään treeneissä virheen niin saa antaa siellä palautetta.

Gimman kanssa valssailut meni ihan kivasti. Mutta on sitä vaan niin eri ohjata kuin Mimmiä. Mimmi kääntyy pennin päälle ja Gimma ei tollasella pätkällä ainakaan käännyt. Tuntui, että se valui joka hypyn jälkeen vaikka kuinka kauas, mutta ei kuulema valunut. Aika pienellä ohjauksella sain tuonkin menemään. Mutta sitten ne leikkaukset, en osaa. En osaa kummankaan koiran kanssa, mutta se korostuu vielä enemmän Gimman kanssa. Mä pistän koko olkapään ja ohjaavan käden piiloon kun yritän vetää sitä hypylle ja tästä seuraa se, että Gimma vaan kaartaa kauemmas. Ärsyttävän vaikeeta. Gimma rukka alkoi jo läkähtyä kun otettiin uudelleen ja uudelleen, joten laitoin sen hetkeksi lepäämään ja keräämään voimia.

Toisella kerralla otettiin palkka avuksi. Yksi leikkaus menee hyvin, mutta toinen ei millään, joten pistettiin sinne lelu valmiiksi. Tämä auttoi ja sain kuin sainkin Gimman oikealle esteelle. Muutama toisto näin. Otettiin valmis palkka pois ja kun onnistui näin niin Jenni palkkasi heittämällä lelun. Kun tuo metrin hanki tuosta meidän pihalta sulaa niin tätä on pakko siinä kyllä harjoitella.

Lopuksi puomia. Otin ensin koko puomin hetsaamalla remmissä ja auttamalla loppuun ja palkka. Sitten otettiin pelkkää alastuloa. Käytin siinäkin remmissä hetsaamista avuksi niin saatiin vähän vauhtia touhuun. Muutama nopea alastulo ja nopea palkkaus ja treenit jätettiin siihen. Tätä mä voin tehdä hyvin kotonakin. Miten ihmeessä mä en ole tajunnut, että voin tuota remmissä hetsaamista tehdä myös pelkällä alastulolla. Kuinka tyhmä voi ihminen olla?? Onneksi Jenni ystävällisesti kertoi, että käytä remmiä siinäkin apuna... Remmi on ainoa millä mä saan Gimman kiihtymään. Kepeille onnistuu niskakarvoista kiinnipitämälläkin, mutta ei puomille, vielä :-).

Ei kommentteja: