torstai 15. lokakuuta 2009

VAS:in kisat viikonloppuna

Vähän laahaa jäljessä mun kirjoittelu, mutta parempi myöhään jne...

Viime viikonloppuna oli VAS:in kisat Sulvalla, lauantaina Gimma ja sunnuntaina Mimmi. Gimman radoilla tuomarina oli Minna Räsänen. Hän tuomitsi myös Mimmin kaksi ensimmäistä starttia ja viimeisellä radalla oli Mikkilän Sarin vuoro tuomaroida.

Mua muka vähän jännitti mennä Gimman kanssa kisoihin. Nämä oli kuitenkin meidän ensimmäiset 2-luokan kisat. Gimmahan oli niillä jo Jennin kanssa käynyt, mutta ei mun kanssa. Vaikka jännitti niin olin tosi innoissani menossa radalle. Tuliaisiksi tuli kolme hyllyä, mutta silti hyvin iloinen mieli. Gimma eteni hyvin, kääntyi hienosti ja meni lujaa. Mun mielestä paljon lujempaa kuin aiemmin. Kivaa!! Ja mä oon niin fiiliksissä jo siitä, että voin seurauttaa Gimman lähtöön ilman remmiä. Se on jotenkin niin uskomatonta!

Gimman ensimmäisen radan alku oli tosi hyvä. Oli kaksi hyppyä vähän vinossa linjassa ja sen jälkeen 90 asteen käännös oikealle, josta kulmittain olevan hypyn taakse vein pakkovalssilla ja mä osasin sen!! Sen jälkeen jälleen kulmahyppy, jonka vein takaakiertona ja siitä putkeen. Putken jälkeen oli hypyn kautta yli 90 asteen avokulma kepeille ja siinä vieressä, vetopuolella, oli yksi hyppy "häiritsemässä". Mietin kepeille viemistä jäämällä itse sisäpuolelle, josta olisin heittänyt Gimman pujotteluun. En kuitenkaan uskaltanut kun oli se hyppy myös tyrkyllä. Päädyin sitten vetämään kepeille tarkoituksena leikata kun lähtee pujottelemaan. Vetoon vaan ei kovin paljon ollut tuon hämäyshypyn takia tilaa, joten vedin sitten jotenkin hassusti viemällä koko olkapäänkin piiloon. Gimma meni kepeille oikeaan väliin, mutta kääntyi väärään suuntaan. Aika outoa kyllä, mutta ehkä se oli mun hirmu vedon takia vähän ihmeissään, mitä siltä odotettiin. Keppien jälkeen hypyn kautta putkeen ja sieltä piti kääntyä vasemmalle hypylle. Menin hypyn taakse ottamaan vastaan, mutta unohdin huhuilla Gimmalle, että pitäisi kääntyä, joten Gimma ampaisi putkesta suoraan sille hypylle, jonka se näki. Tästä jatkettiin sujuvasti rataa eteenpäin ja loppu oli oikein hieno. Sinne tuli kolme leikkausta ja ne kaikki onnistui. Mä taidan sittenkin oppia tuonkin ohjauksen, jess!

Toinen rata lähti hirmu hienosti liikkeelle. Sain ihmisnuolen tyyppisellä kääntymään hienosti 2-hypyltä kolmoselle ja siitä puomille. Puomin jälkeen rengas, josta valssilla taaksepäin hypylle ja sitten kosahti, nimittäin minä päin siivekettä :-D. Olin jonkun asekelmerkin katsonut väärin ja kun käännyin niin siiveke oli pitkittäin suoraan mun edessä enkä ehtinyt tehdä yhtään mitään vaan törmäsin siihen ja menin siivekkeen kanssa nurin. Onneksi ei käynyt pahemmin koska se näytti aika pahalta videolta katsottuna (juu, en julkaise sitä :-D). Tuliaisiksi tuosta sain ison mustelman vasempaan reiteen sekä oikeaan polveen. Mustelma tuli myös oikeaan lonkkaan ja oikeaan käsivarteen. Selkä myös pikkuisen venähti. Hetken kun hengittelin maassa maaten jatkoimme kuitenkin rataa ja se meni niin hienosti, luukutusta, valsseja ja leikkauksia. Minä pilasin muuten ihan täydellisen radan :-P.

Kolmannella radalla sain testatuksi pujottelussa jättäytymistä ja jäinkin tosi paljon jälkeen. Gimma pujotteli silti hyvällä vauhdilla loppuun saakka. Pujottelun jälkeen mentiin s-putkeen, jonka jälkeiseen tilanteeseen piti ehtiä edestä ohjaamaan. Gimmalla menikin putkessa kauemman aikaa kun olin kuvittelut ja ajauduin ihan väärään paikkaan ja lähdin vielä siitä ihan liian myöhään liikkeelle, joten seuraava putki sujahdettiin mun edestä väärään päähän. Aa:lla päätin sitten ottaa muutaman askeleen enemmän ennen kuin vapautan kontaktilta ja eihän Gimma siellä pysynyt. Pistin uudelleen sivusta kontaktille ja vapautus kun pysyi hetken ja suorinta tietä radalta pois.

Mimmin startit oli sitten heti aamusta kaikki peräkkäin. Oli vähän heräämisongelmia kun illalla olin vasta ysin aikaan kotona ja sitten seuraavana aamuna piti olla jo puoli ysiltä jälleen kisapaikalla. Aika hyvin sitä kuitenkin heräsi kun pääsi paikan päälle ihmettelemään rakennettua rataa.

Ensimmäinen rata oli muuten hyvä, mutta mun selän käännön ja ohjauksen tippumisen takia yksi rima tuli alas. Mua niin otti toi päähän! Oon nyt mielestäni tosi hyvin muistanut pitää ohjauksen päällä ja nyt se taas tippui. Ehkä ihmeitä ei voi odottaa näin lyhyen ajan sisällä, mutta ei sen nyt näin vaikeeta pitäisi olla. Nyt pitää vaan jatkossa vielä enemmän kiinnittää tuohon huomiota. No... riman tiputus vei hetkellisesti multa fiilarit, mutta onneksi ihan pian oli kepit, joiden aikana sain taas kunnon tsempin päälle ja matka jatkui hyvällä fiiliksellä. Tein radalla muutaman leikkauksen ja ne toimi hyvin. Samaten aa-putki erottelu toimi oikein hyvin. Kaiken kaikkiaan hyvä rata, paitsi.... ;-)

Toisella radalla ei sitten ohjaus vienyt aa:n alla olevaan putkeen vaan Mimmi meni aa:lle. Tämäkin päivä on nyt sitten nähty, että Mimmi valitsee putken sijaan kontaktiesteen :-D. Toki noita on nyt sen verran hinkattu, että jos ohjausta ei ole niin mennään kontaktille enkä mä tuossa myöhästyneen valssin takia ehtinyt ohjaamaan ollenkaan. Muuten jälleen rata oli oikein hyvä.

Viimeiseksi oli Sarin mukava hyppäri. Alkuun tein ekaa kertaa Mimmin kisauran aikana ihmisnuolen ja se meni ihan sikahyvin! Ei varmaan mitenkään oppikirjojen mukaan tehty, mutta jotain sinne päin kuitenkin. Sain hyvin tuon jälkeen heitetyksi seuraavan esteen taakse ja itse siirrytyksi tekemään päällejuoksun seuraavalla hypyllä. Vitoselle takaakierto putken puolelta ja tuli vähän liian myöhään kierrä-käsky, joten Mimmi meinasi mennä putkeen. Sain sen kuitenkin huutamalla sieltä pois (ihmeiden aika ei ole ohi) ja jatkettiin rataa. Vielä toisessa kohdassa otin riskillä yhden päällejuoksun. Vähän epäilytti irtooko Mimmi kauemmalle hypylle kun itse olen aika lailla paikallani, mutta hyvin lähti sinne ja minä luukuttamaan päällejuoksukohtaan. Ja tästä olen ylpeä, osasin pitää ohjauksen päällä, vaikka lähdin hurjaa kyytiä eri suuntaan ja rima pysyi ylhäällä!! Olin muka pelännyt, että en ehdi tekemään päällejuoksua, mutta jouduin jopa vähän hidastamaan, että Mimmi ehtii mun mukaan. Olipa mukava fiilis maalissa. Kaupan päälle saatiin tästä vielä voitto :-)

2 kommenttia:

Tiina G kirjoitti...

Jihuu, miten kivaa tekstiä. Suurimmaksi osaksi hyvää fiilistelyä. Hyvä te :))) Tulkaa pian Turkuun starttailemaan.

Kati kirjoitti...

Haluaisin kyllä tulla sinne päin kisaamaan, mutta menee varmaan kevääseen ennen kuin onnistuu.