keskiviikko 20. toukokuuta 2009

En vaan osaa sitä hemmetin pakkovalssia

Olin eilen treenaamassa yhdessä Jennin, Markon ja Susannan kanssa. Koirista mukana oli Loox, Konna, Space, Hertz, Karkki, Cola, Mimmi ja Gimma. Jenni oli tehnyt oikein mukavan koosteen Anders Virtasen radoista. En välttämättä enää muista mitä kaikkea tein, mutta koitetaan muistella.



Gimman kanssa ensin esteet 1-4. 3-hyppy oli vähän eri kulmassa kuin piirroksessa, enemmän puomin suuntaisesti eli oli ihan suora linja lähdöstä pujottelun ekaan väliin. Ensin otin niin, että vein kepeille koira mun oikealla puolella ja leikkasin takana pujottelun vasemmalle puolelle. Meni tosi hienosti, mutta lopetti pujottelun kesken. Uusinnalla meni oikein loppuun saakka. Koitin myös vientiä toiselta puolelta hyppyjä lähettämällä avokulmaan ja tämäkin onnistui hienosti. Myös törkkäystä koitin olemalla itse keppien takana. Tätä otin vain yhden hypyn takaa, ettei tule liian kova vauhti kun ei tätä ole aiemmin kokeiltu. Kun rytmitys löytyi niin kyllähän tuokin onnistui. Kaaria mulla ei ollut tänään apuna ollenkaan.

Toisena pätkänä otettiin aan kontaktilta 11-putkeen. Harjoittelin leikkaamista 9-hypyllä ja tässä Jenni vähän auttoi olemalla lelun kanssa valmiina palkkaamassa kun Gimma ei tajunnut mitä mä yritän enkä mä osannut tehdä sitä oikein, tosi hyvä yhdistelmä :-P. Lelupalkan avulla se alkoi kuitenkin sujua tosi hyvin. Laitettiin muutaman toiston jälkeen lelu valmiiksi 10-hypyn taakse ja johan alkoi sujua hyvin! Aan kontakti oli hyvä. Näytti oikeesti niin hyvältä, että mulla heräsi taas toivo siitä, että me joskus opitaan vielä koko estekin.

Lopuksi menin esteet 11-18. Sain hyvän käännöksen putkelta kun vaan muistin olla sanomatta putki MENE. 13 valssilla ja 14 pyritysvalssilla ja heitto putkeen, leikkaus 16:lla, takaakierto 17:lle ja siitä vetämällä 18. Meni aika mukavasti. Tässä kohden leikkaus onnistui paljon paremmin. Harjoittelin myös hypyn 14 vientiä pakkovalssilla (hyppy 13 siis eri asennossa kuin kuvassa). Voi jestas, että se voi olla mulle vaikee keskellä rataa! Mä en edää edes muista sainko mä sitä ollenkaan onnistumaan. Taisin kuitenkin lopulta saada...

Colan kanssa koitin mennä koko radan kerralla läpi. Alussa empi kepeillä, mutta meni kuitenkin oikein. Muuten rata meni kohtuullisen hyvin, mutta melkein jokaisella kontaktilla lähti ennen lupaa. Selvästi alkaa tottua muhun kun alkaa kokeilla mitä saa tehdä ja mitä ei. Yritin sitten tehdä jopa vähän jotain häiritötä kontaktilla, että ei nyt ihan pikku sormen liikkeestä sieltä singahda liikkeelle. Aika kivasti onnistui. Pussikangas lähti Colan mukana matkaan ja sieltä pelastaminen vei hetken aikaa. Onneksi se ei tuosta välittänyt mitään vaan oli niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Keinulta kepeille en meinannut saada sitä millään. Lähti hyvin kiertämään ensimmäistä keppiä, mutta ei taipunut oikeaan väliin. En saanut millään onnistumaan, joten helpotin sitten aika paljon, että mene oikein. Puomin kontakti oli hyvä, siinä ei enää yrittänyt varastaa.

Colan kanssa harjoiteltiin myös pakkovalssia samassa kohdassa kuin Gimman kanssa ja ihan yhtä vaikeeta se oli senki kanssa. Mä vaan oon niin huono tuossa! Kyllä mä sain sen kuitenkin kohtuullisen nopeasti toimimaan, mutta ärsyttää kun ikinä ei voi heti ekalla kerralla onnistua. Leikkaamista harjoiteltiin myös ja hinkkauksen tuloksena tuli tosi hyvät leikkaukset. Lopuksi vielä esteet 8-18 neliössä aina leikkaamalla ja 14:llä pakkovalssi. Jestas, että meni hyvin! Leikkauksissa ei kaarrattanut ollenkaan ja putkelta sain tosi hyvin kääntymään.

Selvästi huomasi, että Susanna on hionut tekniikoita Colan kanssa. Selvästi kääntyi nyt paremmin kuin aiemmin ja takaakierrot hypyille oli valtavan hienot! Tulipa tosi hyvä fiilis Colan menosta :-)

Mimmin kanssa oli tarkoitus mennä rata läpi nollana, kuitenkin niin, että jos virhe tulee niin se korjataan ja jatketaan matkaa. Johan meni meikäläisen systeemit ihan sekaisin kun olin katsonut miten Jenni ja Marko meni. Kepeille Mimmi meni hienosti ja kesti leikkauksen takana. Keinulle mun oli tarkoitus vaan pyöräyttää koira, mutta jostain kumman syystä lähdin siihen tekemään valssia eikä onnistunut. Uudelleen alusta ja nyt päästiin 14:lle asti. Siinä mun oli tarkoitus tehdä pyöritysvalssi, mutta yritinkin tehdä pakkovalssin. Miten voi mennä noin omat kuviot sekaisin! En nyt muista sainko koko rataa edes läpi, taisin muutaman virheen kera sen kuitenkin tehdä.

Keppejä koitin useammalla eri tavalla. Ensin vetämällä ja leikkaamalla eli hypyt ja koira mun oikealla puolella ja leikkasin keppien vasemmalle puolelle. Sitten toisella puolella hyppyjä lähettämällä avokulmaan. Nämä molemmat onnistui ihan nappiin. Taitava Mimmi! Harjoittelin myös törkkäystä takaa ja siinä oli myös hieman ongelmia. Sain sen kuitenkin Jennin vinkkien avulla toimimaan.

Lopuksi pakkovalssin hinkkausta hypyllä 14 ikuisuuden. Ei jestas, mä en vaan osaa. Oli pakko sitten ottaa vähemmällä vauhdilla, joten laitoin Mimmin odottamaan hypyn 13 taakse ja menin itse aika lähelle pakkovalssipaikkaa kuitenkin niin, että jouduin vähän liikkumaan. Joka hemmetin kerta olin myöhässä kääntämässä hypylle! Sain mä varmaan sadannen toiston jälkeen sen kerran onnistumaan. En koittanut kuitenkaan uudelleen ;-).

Ei kommentteja: