lauantai 2. huhtikuuta 2011

Tokossa avoimen luokan liikkeitä

Tokotreenit oli tänään klo 9-11. Kertoo jotain mun tokoinnostuksesta kun vapaaehtoisesti herään aikaisin, että ehdin treeneihin :-D. Odotin innolla harkkoja kun sai kunnolla ruveta hinkkaamaan avoimen luokan liikkeitä. Etukäteen jo mietin, että yllättävän paljon tulee kuitenkin uutta. Nouto tulee ihan uutena, hyppy muuttuu hieman, jäävissä siirrytään koiran taakse ennen kuin palataan koiran viereen, paikallamakuussa menee ohjaaja piiloon, kaukokäskyt, luoksetulon pysäytys. Olikohan siinä kaikki? Aika paljon kuitenkin kun mä jotenkin ajattelin, että eihän siinä juuri mitään uutta tule.

Ensimmäisenä otettiin paikallamakuuta. En nyt ihan heti mennyt piiloon, mutta melkein piiloon kuitenkin. Kasvihuoneella on sellainen harvalautainen aita ja sen jälkeen joku hökötys niin menin sinne taakse. Näin kuitenkin koiran koko ajan. Hyvin pysyi paikallaan. Aikaisemmin kun ei ole meinannut mennä käskystä maahan ollenkaan niin nyt se sitten ennakoi sitä. Tipahti vähän väliä maahan ennen käskyä ja kun Henna antoi Sisulle käskyn niin siinäkin Gimma meni maahan. Pyysin sen takaisin sivulle ja annoin oman käskyn. On tää vaan niin tasapainoilua koko ajan noiden liikkeiden kanssa, että ei vaan koira alkaisi ennakoida.

Otettiin luoksetulon pysäytyksen alkeita. Henna oli apparina namikipon kanssa. En uskalla tässä käyttää lelua, ettei mene hiipimisen puolelle liike, siksi namit. Ja siis käytettiin takapalkkaa. Ennen tuota en ole Gimman kanssa käyttänyt niin otettiin pari toistoa ensin niin, että vapautin palkalle pelkästään kontaktin ottamisesta mun edessä istuessa. Sitten luoksetuloa ja pysäytys mukaan. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että käytän suullista käskyä ja sillä mentiin. Gimma oikeasti pysähtyi ihan hirmu hyvin. Mä itse vaan tuossa soosasin kun en heti käskyn jälkeen vapauttanut palkalle, vaan odotin, että se pysähtyy ennen vapautusta. Tässä harjoitteluvaiheessa olisi pitänyt heti käskyn jälkeen tulla vapautus. Toistojen myötä taisin tuon jopa oppiakin. Älyttömän hyvin tämä meni. Lopuksi otettiin läpijuoksu.

Ruutua otin kun Henna sen oli sinne rakentanut. Otin yhden näyttöruudun ja meni älyttömän hyvin. Sitten otin ilman näyttöä, mutta mokasin kun aloin kesken Gimman etenemistä kaivaa lelua taskusta. Totta kai se sen kuuli ja pysähtyi jääden odottamaan milloin lelu lentää. Hetken odotin, että korjaako itse ja menee ruutuun, mutta ei korjannut, vaan tuli takaisin mun luo. Ei muuta kuin neutraalisti liike uudelleen, nyt lelu valmiina kädessä ja meni ihan sikahienosti. Palkkasin koiran, enkä ottanut enää toistoja.

Nouto meillä on ihan alussa vielä. Pari kertaa olen harjoitellut pelkkää kapulan pitämistä. Päätin kuitenkin kokeilla, mitä Gimma tekee, jos sille heittää kapulan. Pientä hetsausta kapulalla, kaulapannasta kiinni, kapulan heitto ja käskyllä hakemaan se. Ja Gimma haki :-O. Lähti tuomaan mun luo ja palkkasin lelulla jo ennen kuin oli mun luona. Tuossa oli vähän liikaa liikkuvia osia mulle, mutta alkoi se sujua. Mutta hei, Gimma haki kapulan ja lähti tuomaan sitä mulle. Jipii!! Otettiin muutama toisto näitä ja näytti kyllä tosi hyvältä :-)

Ei kommentteja: